Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE

Top Ad

Breaking News:

latest

Class 5 Wings Lesson 4 (Memory in Marble) Solved All Activity Question Answer

Class 5 Wings Lesson 4 (Memory in Marble) Activity 1 to 17 Solved Answer Moumita studies in class five. Her teacher has given a task to writ...

Class 5 Wings Lesson 4 (Memory in Marble)

Class 5 Wings Lesson 4 (Memory in Marble) Activity 1 to 17 Solved Answer

Moumita studies in class five. Her teacher has given a task to write a paragraph on their visit to zoo in Kolkata. Here follows what Moumita wrote down from her memory:

Last Sunday I went to Kolkata Zoo with some of my classmates and four teachers. We entered the zoo at about 10 am and started to move around the zoo in a group. An elephant's trumpet all of a sudden puzzled us and we were quite astonished to see four elephants in chains. In the cages we saw wild lions and lionesses with their cubs. The lions were sleeping, but the tigers were roaring and showing their canine teeth. Most attractive were the birds of different species. They were singing on the branches and flying here and there. The rhinos were moving wildly and the hippos were opening their huge mouths.

At about 2 pm we had our lunch there and then again we moved here and there. There we saw many snakes of different sizes. Our teachers explained which were venomous and which were non-venomous. We returned home in the evening by bus. This educational tour enriched us a lot.

class v wings solutions

মৌমিতা পঞ্চম শ্রেণিতে পড়ে। তার শিক্ষক তাকে কলকাতার চিড়িয়াখানা ভ্রমণের ব্যাপারে একটি অনুচ্ছেদলেখার কাজ দিয়েছিলেন। মৌমিতার যা মনে ছিল তাতে ও যা লিখেছিল নীচে রইল :

গত শনিবার আমি কয়েকজন সহপাঠী ও চারজন শিক্ষকের সাথে কলকাতা চিড়িয়াখানায় গিয়েছিলাম। আমরা সকাল ১০টা নাগাদ চিড়িয়াখানায় ঢুকেছিলাম এবং দলবেঁধে চিড়িয়াখানার চারদিকে ঘোরা শুরু করলাম। একটা হাতির ডাক আমাদের হঠাৎ হতচকিত করে দিয়েছিল ও আমরা চারটে হাতিকে শিকলে বেঁধে থাকতে দেখে খুবই অবাক হলাম। খাঁচার মধ্যে সিংহ ও সিংহীকে ছানার সাথে দেখেছিলাম। সিংহগুলো ঘুমোচ্ছিল, কিন্তু বাঘগুলো গর্জন করছিল ও তাদের দুধারের ছেদক দাঁতগুলো দেখাচ্ছিল। সবথেকে আকর্ষণীয় হল বিভিন্ন প্রজাতির পাখি। ওরা ডালপালায় বসে গান গাইছিল আর ওড়াউড়ি করছিল। গন্ডাররা এদিক-ওদিক ঘুরছিল আর জলহস্তীরা তাদের বিশাল মুখগুলি খুলছিল।

দুপুর দুটো নাগাদ আমরা সেখানে মধ্যাহ্নভোজন সারলাম আর তারপর আবার এদিক-ওদিক ঘুরতে থাকলাম। আমরা বিভিন্ন আকৃতির সাপ দেখেছিলাম। আমাদের শিক্ষক আমাদের বুঝিয়ে দিলেন কোন্‌গুলি বিষধর আর কোন্‌গুলি নয়। সন্ধেবেলা আমরা বাসে চেপে বাড়ি ফিরলাম। এই শিক্ষামূলক ভ্রমণ আমাদের খুবই সমৃদ্ধ করেছিল।

❏❏ Read More : Class 5

Let's do — চলো করি :
Activity - 1 
Answer the following questions : 
নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও
(a) Who went to Kolkata Zoo last Sunday?
কে গত শনিবার কলকাতা চিড়িয়াখানায় গিয়েছিল?
Ans. Moumita and her classmates went to Kolkata Zoo last Sunday?
মৌমিতা ও তার সহপাঠিরা গত শনিবার কলকাতা চিড়িয়াখানায় গিয়েছিল।
(b) What puzzled the students in the Zoo?
কোনটা চিড়িয়াখানায় ছাত্রদের হতচকিত করেছিল?
Ans. An elephant's sudden trumpet puzzled the students in the zoo.
হঠাৎ একটা হাতির ডাক চিড়িয়াখানার ছাত্রদের হতবাক করেছিল।
(c) What did the teachers explain about snakes?
শিক্ষকরা সাপদের ব্যাপারে কী বুঝিয়েছিলেন?
Ans. The teachers explained which snakes were venomous and which were not.
শিক্ষকরা বুঝিয়েছিলেন কোন সাপগুলি বিষাক্ত ও কোল্গুলি নয়।

Activity - 2 
Complete the following sentences with information from the text :
পাঠ থেকে তথ্য নিয়ে বাক্যগুলি সম্পূর্ণ করো
(a) Moumita wrote about her visit to Kolkata Zoo with her teachers and students.
(b) Most attractive were the birds of different species.
(c) The tigers were roaring and showing their canine teeth.

Activity - 3 
Write 'T' for True and 'F' for False statements in the boxes given.
প্রদত্ত বাক্সে সত্য বাক্য গুলির জন্য 'T' ও মিথ্যা বাক্যগুলির জন্য 'F' লেখো।
(a) Moumita and her friends went to the zoo last Sunday.
মৌমিতা ও তার বন্ধুরা গত রবিবার চিড়িয়াখানায় গিয়েছিল।
Ans. T
(b) The hippos were opening their huge mouths.
জলহস্তীরা তাদের বড়োমুখ খুলছিল।
Ans. T
(c) Five teachers accompanied the students in the zoo.
পাঁচজন শিক্ষক চিড়িয়াখানায় ছাত্রদের সাথে গিয়েছিল।
Ans. F
(d) This tour has no educational value.
এই ভ্রমণের কোন শিক্ষাগত দিক ছিল না।
Ans. F

Activity - 4(a) 
Arrange the jumbled letters to make meaningful words.
এলোমেলো অক্ষরগুলি সাজিয়ে অর্থপূর্ণ শব্দ তৈরি করো
(a) nisastohed atonished (hint: filled with wonder)
(b) ousnomve venomous (hint: having poison)
(c) rtuo tour (hint: travel)
(d) yroemm memory (hint: remembrance)

Activity - 4(b) 
Find out some describing words from the text and below : 
পাঠ থেকে কয়েকটা বর্ণনামূলক শব্দ খোঁজো ও নীচের বাক্সে লেখো।
1. wild 2. venomous
3. educational 4. attractive
5. Non-venomous

Activity - 5 
Let's change forms of the following doing words :
 নীচের ক্রিয়াপদগুলির রূপ পরিবর্তন করো
Present Past Past Participle
Know knew known
Begin began begun
Bring brought brought
Catch caught caught
Bear bore born
Marry married married
Write write written

Let's learn — চলো শিখি :
Let's look at the following sentences from the above text :
●  Moumita studies in class five.
●  Last Sunday I went to kolkata Zoo.
The words in colour are called Prepositions.
ওপরের পাঠ থেকে নেওয়া নীচের বাক্যগুলির দিকে তাকাও।
মৌমিতা পঞ্চম শ্রেণিতে পড়ে।
গত শনিবার, আমি কলকাতা চিড়িয়াখানায় গিয়েছিলাম।
রঙিন শব্দগুলি হচ্ছে Preposition ( প্রিপোজিশন)।
A Preposition is a word used before a noun or pronoun to indicate place,position, time or method. একটি প্রিপোজিশান হচ্ছে একটি শব্দ যেটি কোনো noun বা pronoun-এর আগে বসে স্থান, অবস্থা, সময় বা পদ্ধতি ইত্যাদি ইঙ্গিত করে।
Let's do —চলো করি :
Activity - 6 
Fill in the blanks with suitable prepositions from the Help Box.
সাহায্য বাক্স থেকে সঠিক preposition নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
(a) Manashri gets up at 5 O'clock. 
মনশ্রী ভোর পাঁচটায় ঘুম থেকে ওঠে।
(b) Shatarupa plays with her friends.
শতরূপা তার বন্ধুদের সাথে খেলে।
(c) We must have love for our motherland.
আমাদের মাতৃভূমির জন্য অবশ্যই ভালোবাসা থাকবে।
(d) On sundays we play in the playground.
রবিবার আমরা মাঠে খেলা করি।
(e) Jhumpa goes to school by foot.
ঝুম্পা পায়ে হেঁটে স্কুলে যায়।
(f) Mita went to market by car.
মিতা গাড়িতে করে বাজার গিয়েছিল।
(g) Souryadipta laughs at my fault.
সৌরদীপ্ত আমার ভুলে হেসেছিল।
(h) Paromita lives at Katwa.
পারমিতা কাটোয়ায় থাকে।
(i) Munir lives in Kolkata. 
মুনির কলকাতায় থাকে।

Activity - 7 
Fill in the blanks with words from the Word Trove :
শব্দনীড় থেকে শব্দ নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
(a) My father has built a magnificent house.
 আমার বাবা একটি চমৎকার বাড়ি তৈরি করেছিলেন।
(b) Emperors and kings ruled in the past.
 সম্রাট ও রাজারা অতীতে শাসন করতেন।
(c) The country mourns the death of a soldier. 
দেশ সৈনিকটির মৃত্যুতে শোক প্রকাশ করেছে।
(d) From the hilltops you can have the glimpse of sunrise.
পাহাড়ের ওপর থেকে তুমি সূর্যোদয়ের ঝলক দেখতে পাবে।

Activity - 8 
Make sentences with the following words:
নীচের শব্দগুলি দিয়ে বাক্য গঠন করো।
glimpse : We had a glimpse of a tiger in the Sunderbans.
সুন্দরবনে আমরা একটা বাঘকে একঝলক দেখেছিলাম।
beloved : The man gifted a beautiful frock to his beloved daughter.
লোকটি তার প্রিয় কন্যাকে একটি সুন্দর ফ্রক উপহার করেছিল।
magnificient : Tiger Hill provides a magnificent view of sunrise.
টাইগার হিল থেকে সূর্যোদয়ের একটা চমৎকার দৃশ্য দেখা যায়।
Activity - 9 
Let's rhyme – চলো মেলাই :
Let's rhyme by using appropriate words. You may take words from the Help Box : 
সঠিক শব্দ দিয়ে ছন্দ মেলাও
Help Box : bell, fell, coat, fort, brake, knave, right, might, no, bow, bent, sent, milk, ilk, eating, sitting, mobility, utility

tell (টেল)—বলা bell (বেল)—ঘণ্টা fell (ফেল)—পড়ে যাওয়া
court (কোর্ট)—আদালত coat (কোট)—কোট fort (ফোর্ট)—দুর্গ
grave (গ্রেভ ) কবর brave (ব্রেভ)—সাহস knave (নেভ)— অসৎ ব্যক্তি
write (রাইট)– লেখা right (রাইট)—সঠিক might (মাইট)—শক্তি
went (ওয়েন্ট)--গিয়েছিল bent (বেন্ট)—নত sent (সেন্ট)—পাঠানো
silk (সিল্ক)—রেশম milk (মিল্ক)—দুধ ilk (ইলক্)—একই
meeting (মিটিং)—সভা eating (ইটিং)—খাচ্ছে sitting (সিটিং)—বসে আছে
know (নো)——জানা no (নো)–না bow (বো)—নত হওয়া
nobility (নোবিলিটি)—মহত্ব mobility (মোবিলিট)—চলমান utility (ইউটিলিটি)—উপযোগিতা

Discuss with your friend about your visit to the zoo. You may use the given hints : 
তোমার চিড়িয়াখানায় যাওয়া নিয়ে তোমার বন্ধুর সাথে আলোচনা করো।
[Name of the zoo, animals and birds seen, their behavioural patterns, your feelings and experience]
Ans. Last Sunday I visited Alipur zoo with my family. There were so many wild animals and birds. Parrots of different kinds and colours were the first to welcome us. There were also pigeons and cuckoos of different breeds. The deer and the monkeys were wandering in their cages. I was frightened to see a crocodile. We could see the tigers clearly. All the animals were in their own self. It was a thrilling experience to visit a zoo.
গত রবিবার আমি আমার পরিবারের সাথে আলিপুর চিড়িয়াখানায় গিয়েছিলাম। সেখানে অনেক বন্য পশু-পাখি ছিল। অনেক রকমের ও রঙের টিয়াপাখি প্রথমেই দেখেছিলাম যারা আমাদের প্রথম স্বাগত জানায়। বিভিন্ন জাতের পায়রা ও কোকিল ছিল। হরিণ ও বানরগুলো নিজেদের খাঁচায় ঘুরে বেড়াচ্ছিল। কুমির দেখে আমি ভয় পেয়েছিলাম। আমরা বাঘ পরিষ্কার দেখতে পেয়েছিলাম। সব পশুরাই তাদের নিজেদের মতো ছিল। চিড়িয়াখানায় যাওয়া একটা দারুণ অভিজ্ঞতা ছিল।

Activity - 10 
Write in the six sentences about a park in your locality :
তোমাদের এলাকার একটি উদ্যানের ব্যাপারে ছটি বাক্য লেখো।
Help Box: place, things seen in the park-amusement for children, senior citizen zone, etc.
Ans. We have a beautiful park in our locality. It is well-pruned, clean, and full of greenery. There are swings, slides, and rods for hanging for children's enjoyment. In the morning elders and senior citizens come here for walks, exercise, and jogging. In the evening children come here to play. Parents chat three sitting by the stream.
আমাদের এলাকায় একটা সুন্দর পার্ক আছে। এটা সুসংরক্ষিত পরিষ্কার ও সবুজে ভরতি একটা উদ্যান। শিশুদের উপভোগের জন্য দোলনা, স্লাইড ও ঝোলার রড আছে। সকালে বয়স্করা ও বড়োরা হাঁটতে, ব্যায়াম করতে ও দৌড়াতে আসেন। বিকালে শিশুরা খেলা করতে আসে। মা-বাবারা সেখানে ঝরনার পাশে বসে কথা বলে।

Self Check —আত্মনীরিক্ষণ :
The Forgotten Place — ভুলে যাওয়া প্রাসাদ 



Read the passage carefully and answer the following questions :
অনুচ্ছেদটি মনোযোগ দিয়ে পড়ে নীচের প্রশ্নগুলির উত্তরগুলি দাও
Children are fond of playing indoor and outdoor games. They never like to be confined within the boundaries. One afternoon, after school some classmates met in a playground with their cricket bats, ball, wickets, etc. They started playing cricket. A boy hit the ball powerfully. The ball dropped into a jungle. The players were puzzled. A boy went to find the ball with his friends behind a huge banyan tree. Unfortunately, they did not get it. All of a sudden a boy noticed a broken wooden door and a huge building covered with wild creepers and vines. They were quite astonished to see this. They entered the courtyard and started to move around in a group. They found big pillars. They saw birds of different species in the courtyard. It was full of different fruits bearing trees. They spent their thirty minutes and got ready to return homeward. They felt thrilled and decided to visit the palace again.

শিশুরা ঘরের ও বাইরের দুরকমের খেলাধূলাই পছন্দ করে। তারা কখনো সীমার মধ্যে বন্দি হয়ে থাকতে চায় না।
একদিন বিকালে, স্কুলের পর কয়েকজন সহপাঠী মাঠে জড়ো হল নিজেদের ক্রিকেট ব্যাট, বল, উইকেট নিয়ে।
ওরা খেলা শুরু করল। একটি ছেলে অত্যন্ত জোরে বল মেরেছিল। বলটা কাছের জঙ্গলে গিয়ে পড়ল। খেলোয়াড়রা হতচকিত হয়ে গেল। একটি ছেলে বন্ধুদের সঙ্গে নিয়ে বড়ো বটগাছটার পিছনে বল খুঁজতে গেল। দুর্ভাগ্যবশত, তারা পেল না বলটা। হঠাৎই একটি ছেলে একটা ভাঙা কাঠের দরজা খুঁজে পেল ও বড়ো বাড়িটা পুরো আগাছা লতাপাতায় ভরতি। এটা দেখে তারা খুব অবাক হল। তারা উঠোনটায় ঢুকলো আর একটি দল বেঁধে ঘুরতে শুরু করল। তারা বড়ো স্তম্ভ পেল। উঠোনে নানা ধরনের পাখি দেখল। উঠোনে অনেক ফল গাছ ছিল। তিরিশ মিনিট ওখানে থাকার পর তারা বাড়ির দিকে ফিরল। তাদের রোমাঞ্চিত লেগেছিল ও আবার আসবে ঠিক করল।
 Activity - 11 
Fill in the blanks with information from the given text.
পাঠ থেকে তথ্য নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
(a) Children are fond of playing indoor and outdoor games.
(b) The players were puzzled as the ball, dropped in a jungle.
(c) All of a sudden a boy noticed a broken wooden door and huge building covered with wild creepers and vines.

Activity - 12 
Fill in the chart with appropriate words.
সঠিক শব্দ দিয়ে তালিকা পূরণ করো।
Present Past
astonish astonished
meet met
go went
are were
get got

Activity - 13 
Make sentences by using the following words : 
নীচের শব্দগুলি দিয়ে বাক্যরচনা করো
(a) huge  : They have a huge palace in their village.
তাদের গ্রামে তাদের একটা বিশাল প্রাসাদ আছে।
(b) unfortunately : Virat Kohli unfortunatly missed the century.
বিরাট কোহলি দুর্ভাগ্যবশত শতরান হাতছাড়া করলেন।
(c) noticed : Everyone noticed her white dress.
সবাই তার সাদা পোশাকটা লক্ষ করেছে।
(d) thrilled : I am thrilled to visit the circus show.
সার্কাসটা দেখার জন্য আমি উত্তেজিত ছিলাম।
Activity -14 

Arrange the jumbled letters to form meaning words.
এলোমেলো শব্দগুলি সাজিয়ে অর্থপূর্ণ শব্দ গঠন করো।
dratyoucr : courtyard
sarlilp : pillars
eerfidfnt : different
tyuhgan : naughts

Activity - 15 
Write the opposite of the given words :
প্রদত্ত শব্দগুলির বিপরীত শব্দ লেখো।
(a) valuable :— cheap (চিপ)—সস্তা
(b) ancient :— modern (মডার্ন)—আধুনিক
(c) imaginary :— real (রিয়্যাল)—আসল
(d) entire :— partial (পারসিয়াল)—আংশিক
(e) thrilling :— boring (বোরিং)–বিরক্তিকর
(f) decided :— undecided (আনডিসাইডেড)—সিদ্ধান্তহীন
(g) unfortunately :— fortunately (ফরচুনেটলি)–সৌভাগ্যবশত
(h) heavy :— light (লাইট)—হালকা

Activity - 16 
Fill in the blanks with appropriate preposition : 
উপযুক্ত preposition দিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
(a) Reba was astonished to seeing that. 
রেবা এটা দেখে আশ্চর্য হয়েছিল।
(b) All of a sudden we met him in front of the school.
হঠাৎ করেই আমাদের সঙ্গে তাদের স্কুলের সামনে দেখা হয়ে গেল।
(c) The bag is full with fruits & vegetables.
ব্যাগগুলো ফুল ও সবজিতে ভরতি।
(d) All the friends met in a park.
সব বন্ধুরা একটা উদ্যানে দেখা করল।
 
Activity -17 
Write five or six sentences on how you celebrated the Kazi Nazrul Jayanti in your school :
তোমার বিদ্যালয়ে কাজী নজরুল জয়ন্তী কীভাবে পালন করেছ তা নিয়ে ৫ বা ৬টি বাক্য লেখো।
  • Hints : date of celebration
  • place
  • activities : garlanding (মাল্যদান) the photograph, singing Nazrul Geeti, speeches on the poet etc.
Ans. Our school celebrated the Nazrul Jayanti on 25 May, 2019 in our school ground. It was the 120th annivarsary of the poet. At first, our headmaster garlanded the photograph of the poet and gave a magnificent speech on his fiery writing. The school president also told about his fight against injustice and colonial rule. Few students and two teachers sang Nazrul Geeti.
আমাদের স্কুল ২০১৯ সালের ২৫ মে স্কুলের মাঠেই নজরুল জয়ন্তী পালন করেছিল। এটা কবির ১২০-তম জন্মবার্ষিকী। প্রথমে প্রধান শিক্ষক মহাশয় কবির ছবিতে মালা পড়ালেন ও তাঁর আগুনে লেখার ভঙ্গি নিয়ে চমৎকার বক্তৃতা দিলেন। তারপর স্কুলের সভাপতি অবিচার ও অন্যায় শাসনের বিরুদ্ধে তাঁর লড়াইয়ের কথা বললেন। কয়েকজন ছাত্রছাত্রী ও দুজন শিক্ষক কয়েকটি নজরুলগীতি গেয়েছিলেন।

Related Tags : class 5 wings,wings class 5,class v wings,class 3 wings lesson 4,wings class 5 lesson 2,wings lesson 5 class v,class 5 wings revision lesson solved,class 5 wings lesson 4,class 5 wings lesson 4 part 2,lesson 4,class v wings solutions,wings lesson 5 solve,class 5,class 4 wings part 1,wings class 4 part 1,class 5 wings lesson 2,class 5 wings lesson 1,class 5 wings lesson 3,wings class 5 lesson 3,class 5 english,class 4 wings lesson 1

No comments

Hi Welcome ....