Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE

Top Ad

Breaking News:

latest

Class 5 Wings Activity Solve Answer Page 14 to 30 | West Bengal Board English Wings

    Class 5 Wings Activity Solved Answer Page 14 to 30   Lesson - 1 Expected Learning Outcomes (Gandhi, The Mahatma)  ❏ ❏  Read More - Class...

Class 5 Wings Lesson - 1  Activity Answer
 

 Class 5 Wings Activity Solved Answer Page 14 to 30 

  • Lesson - 1
  • Expected Learning Outcomes
  • (Gandhi, The Mahatma) 

 Read More - Class 5
 
Read the passage and do the following activities :
Rabindranath Tagore, the great Indian poet was an uncompromising lover of mankind. He believed in the idea of universal humanism . He started the Rakhi Bandhan in 1905 as a protest against the Partition of Bengal. Since then, it has become the festival of brotherhood and communal harmony. This festival strengthens the bond among people. Rabindranath always wanted to spread the message of peace and love. Today, the people of India practice Rakhi Bandhan across the country, defying the barrier of caste, creed and religion.

ভারতীয় কবি রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর ছিলেন মানবজাতির আপোষহীন প্রেমিক। তিনি সর্বজনীন মানবতাবাদ ধারণায় বিশ্বাসী ছিলেন। বাংলার বিভাজনের বিরুদ্ধে প্রতিবাদ স্বরূপ তিনি ১৯০৫ সালে রাখীবন্ধন উৎসব শুরু করেন। তখন থেকে, এটা ভ্রাতৃত্ববোধ ও সাম্প্রদায়িক সম্প্রীতির উৎসব হিসেবে পালিত হয়। এই উৎসব মানুষদের বন্ধনকে দৃঢ় করে। রবীন্দ্রনাথ সবসময়ই শান্তি ও প্রেমের বার্তা ছড়াতে চেয়েছেন। আজ, সকল ভারতীয়রা জাতি-ধর্ম ভুলে রাখী বন্ধন উৎসব পালন করে।

  Activity - 1 
Read the passage carefully and answer the following questions : 
মনোযোগ দিয়ে অনুচ্ছেদটি পড়ো ও নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও
(a) What idea did Tagore believe in? 
রবিঠাকুর কী বিশ্বাস করতেন?
Answer. Tagore believed the idea of universal humanism. 
রবিঠাকুর সর্বজনীন মানবতাবাদে বিশ্বাসী ছিলেন।
(b) Who started Rakhi Bandhan?
রাখী বন্ধন কে চালু করেছিলেন?
Answer. The great Indian poet Rabindranath Tagore started Rakhi Bandhan.
মহান ভারতীয় কবি রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর রাখী বন্ধন চালু করেছিলেন।
(c) How do the people of India practise Rakhi Bandhan today? 
ভারতবাসী এখন কীভাবে রাখী বন্ধন উৎসব পালন করে?
Answer. The people of India practise Rakhi Bandhan across the country defying the barrier of caste, creed and religion. ভারতবাসী সমস্ত দেশ জুড়ে জাতি ধর্ম ভুলে রাখী বন্ধন উৎসব পালন করে। 
 
  Activity - 2 
Complete the following sentences with information from the text : 
পাঠ থেকে তথ্য নিয়ে বাক্যগুলি সম্পূর্ণ করো
(a) Rabindranath was a lover of mankind.
(b) Rakhi Bandhan festival started in 1905.
(c) Rakhi Bandhan became a festival of brotherhood and communal harmony.
(d) This festival strengthens the bond among people.

   Activity - 3 
Let's read the passage carefully and fill in the chart with appropriate 'wh'- word given in the box to make interrogative sentences. One is done for you :
(অনুচ্ছেদটি মনোযোগ দিয়ে পড়ো এবং তালিকাটি সঠিক 'wh'-শব্দ দিয়ে পূরণ করো)
 
I am Mita. I live in a village. I am ten years old. I read in Class V. I go to school everyday at 10 am. Our school buildings white in colour, with blue border. Moumita is our class teacher.
আমি হলাম মিতা। আমি একটি গ্রামে থাকি। আমার দশ বছর বয়স। আমি পঞ্চম শ্রেণিতে পড়ি। আমি রোজ সকাল দশটায় স্কুলে যাই। আমাদের স্কুল বাড়িটা নীল দাগ দেওয়া সাদা রঙের। আমাদের শ্রেণি শিক্ষিকার নাম মৌমিতা দত্ত।
 
 
SI. No 'Wh-'- word other part of the sentence
1 What (তোমার নাম কী?) is your name?
2 Where (তুমি কোথায় থাক?) do you live?
3 When (তুমি কখন স্কুলে যাও?) do you go to school?
4 How (তোমার বয়স কত?) old are you?
5 Who (তোমার শ্রেণি শিক্ষিকার নাম কী? ) is your class teacher?


 Activity - 4 
Identify the subject and the predicate in the following sentences and write them in the table given below. (এখন আমরা নিম্নলিখিত বাক্যসমূহের উদ্দেশ্য ও বিধেয় অংশ দুটি চিহ্নিত করব ও নীচের টেবিলে তাদের শ্রেণিবিভাগ করব।):
(1) Rehana is playing in the field.
(2) Latika knows French.
(3) Ajijul teaches Bengali in class XII.
(4) Susanta can recite poems beautifully.
(5) Kalimpong is a new district.
 
Subject Predicate
Rehana is playing in the field.
Latika knows French.
Ajijul teaches Bengali is class XII.
Susanta can recite poems beautifully.
Kalimpong is a new district.

 
 Activity - 5 
Insert appropriate puncuation marks in the following passage :
(নীচের অনুচ্ছেদে সঠিক যতিচিহ্ন বসাও)
It was a Rainy day (.) Amit lay sick on his bed (.) He was very sad as he could not join the football match with his friends Anup (,) Kunal and Sumit (.) Amit's friends came to him the next day and told (“) How are you feeling (”?)
এটা ছিল একটা বৃষ্টির দিন। অমিত অসুস্থ হয়ে বিছানায় পড়ে ছিল। ওর খুবই মনখারাপ ছিল কারণ ও ওর বন্ধু অনুপ, কুণাল ও সুমিতের সঙ্গে ফুটবল ম্যাচে অংশগ্রহণ করতে পারেনি। অমিতের বন্ধুরা পরের দিন ওর বাড়িতে এলো এবং জিজ্ঞাসা করল, “তোমার এখন শরীর কেমন লাগছে?”

Rewrite the passage using correct punctuation marks :
(সঠিক যতিচিহ্ন ব্যবহার করে অনুচ্ছেদটি আবার লেখো)
Answer. Our headmaster teaches us English. One day, he said to us, "Have you seen the rainbow?" Some among us said 'Yes Sir'. He then asked us, 'How does it look like?" We said "Very beautiful, Sir." আমাদের প্রধানশিক্ষক আমাদের ইংরেজি পড়ান। একদিন তিনি আমাদের বললেন, 'তোমরা রামধনু দেখেছ?’ আমাদের
মধ্যে কেউ কেউ বলল, “হ্যাঁ, স্যার”। তারপর তিনি জানতে চাইলেন, “এটা কেমন দেখতে?” আমরা বললাম, 'খুব সুন্দর স্যার।”
 
Rules of using article 'an' : ('an' আর্টিকল ব্যবহারের নিয়ম)
Rules Examples
● before a singular noun beginning with vowel sound [vowel sound দিয়ে একবচন বাচক noun-এর আগে] I eat an apple everyday.
● before a consonant beginning with silent ‘h’ [silent ‘h’ দিয়ে শুরু শব্দের আগে] Give them an hour, they will finish the work
● before a consonant beginning word having vowel sound. [consonant দিয়ে শুরু শব্দের আগে vowel এর মতো ধ্বনির উচ্চারণ] Mr. Chatterjee is an MLA.
 

 Activity - 6  
Put the words in the correct boxes :
 (সঠিক শব্দগুলি বসাও)
a leaf (লিফ)— পাতা, woman (উওম্যান) — মহিলা, banana (ব্যানানা) —কলা, flower (ফ্লাওয়ার)—ফুল, union (ইউনিয়ন) — সংঘ, university (ইউনিভার্সিটি)—বিশ্ববিদ্যালয়
an orange (অরেঞ্জ)—কমলালেবু, MA (এমএ)—পড়াশোনার ডিগ্রি), Ostrich (অস্ট্রিচ)—অস্ট্রিচ পাখি, hour (আওয়ার)—ঘণ্টা, egg (এগ)—ডিম
the Kaveri (কাবেরী)—কাবেরী নদী, Statesman (স্টেটসম্যান)—স্টেটস্যমান পত্রিকা, Qutub Minar (কুতুব মিনার)– কুতুব মিনার, Himalayas (হিমালয়াস্)—হিমালয় পর্বত


 
  Activity - 7  
Use 'a', 'an' or 'the' to fill in the given blanks.
(প্রদত্ত শূন্যস্থান পূরণ করতে a, an বা the ব্যবহার করো)
(i) Give me an egg and a banana.  
আমাকে একটা ডিম ও একটা কলা দাও।
(ii) He is an M. P. of our locality.  
(তিনি আমাদের এলাকার সাংসদ।
(iii) Mita is a university student. 
মিতা হল একজন বিশ্ববিদ্যালয়ের ছাত্র।
(iv) The cow is a useful animal.
গোরু হল একটি উপকারী প্রাণী।
(v) Barnali is the best girl in our class. 
বর্ণালি আমাদের ক্লাসের সেরা মেয়ে।
(vi) She is an old lady. 
তিনি একজন বৃদ্ধা মহিলা।
(vii) Sugar sells Rs.20 a kilo 
চিনি কুড়ি টাকা কেজি দরে বিক্রি হয়।
(viii) This is a one-act play. 
এটি একটি এক অঙ্কের বা একাঙ্ক নাটক।
(ix) He is an honest man. 
তিনি একজন সৎ মানুষ।
(x) The Pacific is the deepest ocean. 
প্রশান্ত মহাসাগর হল গভীরতম সমুদ্র।
 
 Activity - 8 
There is a mistake in each of these sentences. Circle the mistake and rewrite the sentences correctly. প্রত্যেকটি বাক্যে একটি করে ভুল আছে। ভুলগুলি গোল করো এবং বাক্যগুলি আবার লেখো।
(b) He travelled around an country in a bicycle.
Answer. He travelled around the country in a bicycle.
সে একটি বাইসাইকেলে দেশের চারদিকে ঘুরেছিল।
(c) Anamika met a oldman and young lady.
Answer. Anamika met an oldman and a young lady.
অনামিকার সঙ্গে একজন বৃদ্ধ ও তরুণীর দেখা হয়েছিল।
(d) My mother is reading a book.
Answer. My mother is reading a book.
আমার মা একটি বই পড়ছেন।
(e) He is an honourable man.
Answer. He is an honourable man. 
তিনি একজন সম্মানীয় ব্যক্তি।
 
 Activity - 9 
Fill in the blanks with words from the Word Trove.  
শব্দনীড়ের শব্দ নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো।
(a) She opened the door gently and went in. 
সে আস্তে দরজাটা খুলল ও ভিতরে ঢুকল।
(b) The history of mankind is a struggle for existance. 
মানবজাতির ইতিহাস হল অস্তিত্বের লড়াই।
(c) We all celebrate different festival
আমরা বিভিন্ন উৎসব পালন করি।
(d) The student explained why he was late in school.
ছাত্রটি বোঝালো কেন সে স্কুলে দেরি করে এসেছিল।
 
 Activity -10 

Replace the underlined words in the given sentences with their antonyms given in the (Help Box : inequality, dissimilar, rudely)
নীচে দাগ দেওয়া শব্দগুলি সাহায্য বাক্সে দেওয়া বিপরীত শব্দ দিয়ে পরিবর্তন করো।
(a) Stop or gently pass by  
( থামো বা আস্তে করে চলে যাও।)
Ans. rudely 
(b) Your bag is similar to mine  
(তোমার থলিটা আমার থলির মতো।)
Ans. dissimilar .
(c) Gandhiji wanted equality among all religious. 
(গান্ধিজি সব ধর্মের মধ্যে সমতা চেয়েছিলেন।)
Ans. inequality 
 
 Activity - 11
Make sentences with the following words : 
(নীচের বাক্যগুলি দিয়ে বাক্য গঠন করো)
sacrifice : — I have read the story of sacrifice made by our freedom fighters.
আমি আমাদের স্বাধীনতা সংগ্রামীদের ত্যাগের গল্প শুনেছি।
freedom : — Subhas Chandra Bose faught against British for India's freedom.
সুভাষ চন্দ্র বোস ভারতের স্বাধীনতার জন্য ব্রিটিশদের বিরুদ্ধে লড়াই করেছিলেন।
refused : — Shalini refused to take the choclate from the stranger.
শালিনী অচেনা লোকটির কাছ থেকে চকলেট নিতে অস্বীকার করেছিল।
moment : — He stopped for a moment and looked at the cloudy sky.
সে এক মুহূর্তের জন্য থেমে মেঘলা আকাশের দিকে তাকিয়েছিল।
Let's Rhyme —চলো ছন্দ মেলাই :
Let's rhyme by using appropriate words. You may take words from the Help Box :
filled wanted were
● filled (ফিলড্)—ভরতি ● tilled (টিলড্)—জমি চাষ করা ● shield (শিলড্)—বর্ম ● wanted (ওয়ান্টেড্‌)—চেয়েছিল ● panted (প্যানটেড্‌)—হাঁপিয়েছিল ● daunted (ডনটেড্)—ভীত করা ● were (ওয়্যার)—অতীত কালে হওয়া বোঝাতে ● ware (ওয়্যার)—পরিধান করা ● wire (ওয়্যার)—তার
started peace reply
● started (স্টার্টেড)—শুরু করেছিল ● darted (ডার্টেড)—বেগে নিক্ষেপ করা ● peace (পিস)—শান্তি ● piece (পিস)—টুকরো ● fish (ফিশ)—মাছ ● imply (ইমপ্লাই)—সূচিত করা ● comply (কমপ্লাই)—মেনে চলা
thought large need
● fought (ফট্)—লড়াই করেছিল ● bought (বট্‌)—কিনেছিল ● barge (বাজ)—বজরা বা বড়ো নৌকা ● urge (আজ)—তীব্র ইচ্ছা ● need (নিড)—প্রয়োজন ● knead (নিড)—পেশা ● seed (সিড)—বীজ


 Activity - 12
You are fond of the great person. Write six sentences about her/his exceptional qualities with the help of hints given in the Help Box :
(তুমি কোনো এক মহান ব্যক্তিত্বকে পছন্দ করো। তাঁর ব্যতিক্রমী চরিত্র নিয়ে ছটি বাক্য লেখো। সাহায্য বাক্সের শব্দের
সাহায্য নিতে পারো)

Answer. Shaheed Bhagat Singh was one of the influencial and prominent freedom fighter of India. He was born on 28 September, 1907 in a Sikh jat family in Punjab. As a teenager he read about European revolutionary movement. He had a strong will to force the British rulers to quit India. He killed Saunders to avenge the murder of Lala Lajpat Rai. On 23 March, 1931. He was hanged by British Police. Indians can never forget his sacrifice for the motherland.
 
  Self Check 
Read the following passage:
Little Ruby was brought up in a joint family in Chindwara, Madhya Pradesh. From childhood, her parents taught her the benefits of being reared in a big family. She always shared food, suffering and joy with other members of the family. She very much admired freedom fighters who sacrificed their lives
for India's freedom. In childhood, she wanted to see a patriot from a close distance. One day, she, fortunately, met a friend of her uncle. From her uncle, she came to know that the man was a freedom fighter. His uncle said that his friend loved the qualities of peace and equality.

ছোট্ট রুবি মধ্যপ্রদেশের ছিন্দওয়ারায় একটি যৌথ পরিবারে বড়ো হয়েছিল। শৈশব থেকে তাকে তার মা-বাবা বড়ো পরিবারে বেড়ে ওঠার উপকারগুলো শেখাতে থাকেন। সে সবসময়ই পরিবারের অন্য সদস্যদের সঙ্গে খাবার, কষ্ট ও আনন্দ ভাগ করে নিত। সে স্বাধীনতা সংগ্রামীদের খুবই শ্রদ্ধা করত যারা ভারতের স্বাধীনতার জন্য জীবন ত্যাগ করেছিলেন। শৈশবে সে একজন দেশপ্রেমিককে খুব কাছ থেকে দেখতে চাইত। একদিন, সৌভাগ্যবশত, তার কাকার এক বন্ধুর সঙ্গে তার দেখা হয়ে গেল। তার কাকার কাছ থেকে সে জানতে পারল সেই লোকটি একজন স্বাধীনতা সংগ্রামী। তার কাকা বলেছিলেন, ওই বন্ধুটি শান্তি ও সমতার গুণ ভালোবাসতেন। তাঁর কাছে সাম্প্রদায়িক সম্প্রীতি খুবই গুরুত্বপূর্ণ বা জরুরি, বিভিন্ন ধর্মের উৎসবেই তিনি আন্তরিক ভাবে যোগদান করতেন।

 Activity - 13 
Answer the following questions:
(নীচের প্রশ্নগুলির উত্তর দাও)
(a) Where did Ruby live in her childhood?
(রুবি ছোটোবেলায় কোথায় থাকত?)
Ans. Rubi lived in Chindwara, Madhya Pradesh in her childhood.
(রুবি ছোটোবেলায় মধ্যপ্রদেশের ছিন্দওয়ারায় থাকত।)
(b) What did Ruby share with her family members?
(রুবি তার পরিবারের সদস্যদের সঙ্গে কী ভাগ করত?)
Ans. Ruby shared food, suffering, and joy with her family members.
(রুবি তার পরিবারের সদস্যদের সঙ্গে খাবার, কষ্ট ও আনন্দ ভাগ করে নিত।)
(c) What did Ruby want to see in her childhood?
(রুবি তার শৈশবে কী দেখতে চাইত?)
Ans. Ruby wanted to see a patriot from a close distance in her childhood.
(রুবি শৈশবে কাছ থেকে কোনো দেশপ্রেমীকে দেখতে চেয়েছিল।)
(d) Which qualities did Ruby's uncle's friend cherish?
রুবির কাকার বন্ধু কোন গুণগুলি পছন্দ করতেন?
Ans. Ruby's uncle's friend cherished the qualities of peace and equality.
(রুবির কাকার বন্ধু শান্ত ও সাম্যর গুণাবলি পছন্দ করতেন।) 

 Activity - 14 
Write "T" for True statements and F" for False statements.
(সত্য বাক্যগুলির জন্য "T" ও মিথ্যা বাক্যগুলির জন্য 'F' লেখো)
(a) Chindwara is a place in Jharkhand.
(ছিন্দওয়ারা ঝাড়খন্ডের একটি জায়গা)।
Answer : F
(b) Ruby's parents never taught her the benefits of living in a joint family.
(রুবির মা-বাবা তাকে যৌথ পরিবারে থাকার উপকারিতা কখনো শেখায়নি।)
Answer : F
(c) Ruby admired freedom fighter. 
(রুবি স্বাধীনতা সংগ্রামীদের শ্রদ্ধা করতো।)
Answer : T
(d) Ruby's uncles' friend participated in festivals of different religions.
(রুবির কাকার বন্ধু বিভিন্ন ধর্মের উৎসবে অংশগ্রহণ করতেন।)
Answer : T

 Activity - 15 
Underline the adverbs in the following sentences :
(নীচের বাক্যে adverb-গুলির নীচে দাগ দাও)
(a) Usually Ruby's uncles' friend participated in all religious festivals.
(b) Many people actively took part in the Freedom Struggle of India.
(c) Ruby, fortunately, met a patriot.
(d) Ruby's uncle's friend strongly supported the idea of peace and equality.

 Activity -16 
Fill in the blanks by choosing suitable adverbs from the Help Box.
(সাহায্য বাক্স থেকে সঠিক adverb নিয়ে শূন্যস্থান পূরণ করো)
(a) Amanulla successfully completed the examination.
আমানুল্লা সফল ভাবে পরীক্ষাটা দিয়েছিল।
(b) Ranjana gave answers to the quiz master confidently.
রঞ্জনা কুইজ মাস্টারকে আত্মবিশ্বাসের সঙ্গে উত্তর দিয়েছিল।
(c) Actually it is a wasteland.
এটা আসলে একটা পরিত্যক্ত জমি।
(d) Medically he is unfit.
ডাক্তারি শাস্ত্র অনুযায়ী সে সুস্থ নয়।

 Activity -17 

You have your playmates in your locality. Write in six sentences about experience in the playground. (তোমার এলাকাতে তোমার খেলার সাথিরা রয়েছে। মাঠে তোমার খেলার অভিজ্ঞতা সম্বন্ধে ছটি বাক্য লেখো।)
Ans. I have four to five playmates in my neighborhood. We gather at the playground of our locality in the afternoon. We usually play football, Kabaddi, Blind fly and other games. We play with other boys groups present in the playground. No group creates problems in other's play. We always take care of the one who gets wounded while playing.

আমাদের এলাকায় আমার চার-পাঁচজন খেলার সাথি আছে। আমরা বিকালে আমাদের পাড়ার মাঠে জড়ো হই। সাধারণত আমরা ফুটবল, কাবাড্ডি, কানামাছি ও অন্যান্য খেলা করি। মাঠে থাকা অন্য দলগুলির সঙ্গে আমরা খেলি। কোনো দলই অন্য দলের খেলায় সমস্যা সৃষ্টি করে না। খেলতে খেলতে কেউ চোট পেলেও আমরা তার খেয়াল রাখি।

No comments

Hi Welcome ....